pRZedSZKole leŚne po frANcusku
Las
Dlaczego las? Odpowiedź jest prosta: bo dzieci znacznie lepiej się w nim czują niż w budynkach z betonu.
Krajobraz kształtuje nas bardziej niż my jego. To, w jakim otoczeniu wychowujemy nasze dzieci ma na nie niebagatelny wpływ. Kształtuje poczucie estetyki, wpływa na ich wrażliwość plastyczną, zdrowie fizyczne i psychiczne.
Dzieci w lesie, dotykają, wąchają, widzą, słyszyszą, doznają itd. Dociera do nich kilkadziesiąt naturalnych bodźców, a każdy z nich wpływa na rozwój mózgu. Przebywanie w otoczeniu drzew wzmacnia układ odpornościowy, krwionośny, polepsza ogólny stan zdrowia.
Japończycy nazywają wychodzenie do lasu kąpielami i mają na to określenie „shinrin-youku”. Amerykanie wypisują na nie recepty. Norwedzy udowadniają, że dzieci w leśnych przedszkolach mają zdecydowanie lepsze zdolności motoryczne i sprawność niż te, których aktywność ogranicza się do zamkniętych przestrzeni. Australijczycy badając przyczyny krótkowzroczności udowodnili jej związek z ograniczeniem czasu przebywania na powietrzu i zalecili dzieciom conajmniej trzygodzinną, codzienną ekspozycję na słońce.
Choroby cywilizacyjne takie jak otyłość, cukrzyca, syndrom zespołu nadpobudliwości z deficytem uwagi, stany depresyjne u dzieci stają się naszą codziennością. Można szukać wsparcia w farmakologii, a można chodzić do lasu.
Traktujemy las jako nieograniczony naturalny plac zabaw. Las jest dla nas miejscem spacerów, odkryć, zabawy, inspiracji, doświadczeń, odpoczynku i przygody.
Więcej o badaniach i wpływie lasu na zdrowie tutaj >>