pRZedSZKole leŚne po frANcusku
PrzYrOda
"Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz." Albert Einstein
Otoczenie, krajobraz kształtują nas bardziej niż nam się wydaje. To, w jakim otoczeniu wychowujemy nasze dzieci ma na nie niebagatelny wpływ.
Dzieci, które od najmłodszych lat obcują z przyrodą są świadome rządzących nią praw i jednocześnie wrażliwe na jej piękno. Wychowywane blisko natury w bezpośredni sposób doświadczają jej zmian. Rozumieją je, są one dla nich naturalne i logiczne.
Wszystko, co je otacza jest materiałem do doświadczeń i eksperymentów. Woda zmienia stany skupienia, a temperatura w jakiej to się odbywa jest odczuwalna. Wiedza nabywana jest w sposób automatyczny, niemal niezauważalnie.
"Badania pokazują, że podczas zabawy w naturalnej przestrzeni dzieci dużo częściej wymyślają własne zabawy niż w ustrukturalizowanym otoczeniu - co jest kluczowe, jeśli chcemy, by zarówno za młodu, jak i w dorosłym życiu cechowały się pomysłowością i potrafiły samodzielnie pracować." Richard Louv
Codzienne obcowanie z przyrodą wyzwala ogromną kreatywność. Twierdzenie, że patyk i kamień w rękach dziecka mogą zastąpić każdą zabawkę to za mało. Eureka gnomon - znalazłem instrument badawczy. Za pomocą zwykłego patyka grekom udało się zmierzyć cały świat. Dzieci używają naturalnych materiałów w sposób nieograniczony. Bawią się wszystkim, co znajdą w swoim otoczeniu i co podsuwa im przyroda i pogoda. Konstruują budowle małe i duże, kreują własne światy.
Naukowcy, wynalazcy, ludzie sztuki czerpią inspiracje z przyrody. To dzięki obserwacji przyrody ludzie dokonywali i dokonują odkryć, które bezpośrednio przekładają się na postęp w każdej dziedzinie życia.
Wszystkie dzieci, jeśli da się im taką możliwość, doceniają uroki świata na zewnątrz. Wystarczy pozwolić im zamienić się w odkrywców, poszukiwaczy skarbów, twórców.